Slanker met Yoga

Slanker met Yoga

“Wat is het geheim van mensen die goed in balans zijn? Een verantwoord voedingspatroon, genoeg beweging en daarnaast spanningen vermijden; dat zijn de toverwoorden.” -Ine Mulder (mede-auteur DokterDokter.nl)

 

Ons unieke programma Slanker met Yoga maakt gebruik van deze magische mix door fysieke inspanning en geestelijke ontspanning te combineren met de juiste kennis op voedingsgebied. Interesse? Hieronder leest u meer over ons programma én uit bent ook hier uiteraard altijd welkom voor een GRATIS proefles.

Hoe doet dit Yogaprogramma dat?
Gewoon, door te doen. Actie en Ontspanning combineren met de juiste kennis. Bij Slanker met Yoga vanzelfsprekend door middel van pittige yogasessies.

We verstevigen de spieren en stimuleren daarmee de vetverbranding. De ademhalingstechnieken die tijdens de les worden uitgevoerd dragen bij aan een betere spijsvertering en ontgifting van het lichaam. De ontspanningsoefeningen zorgen voor (zelf)reflectie en we besteden in alle lessen aandacht aan het aspect voeding. Last but not least: ieder lichaam (en dus elk persoon) is bijzonder en dat houden we zo.

Stess als dikmaker

Stress (chronisch) is één van de dikmakende factoren maar ook een reden waarom lijnen op dat moment niet lukt. Het stresshormoon cortisol is hier verantwoordelijk voor. Als we ontstressen neemt de hoeveelheid van het cortisol af en dit heeft weer een goede invloed op het verbranden van het opgeslagen vet.

Ons lichaamsvet
Vet is niet altijd slecht voor ons lichaam. Vooral vrouwen hebben vetreserves nodig. Belangrijk is waar zit dit vet. Vet rond de heupen en dijen is het ‘vriendelijke’ vet, rond de buik is het ‘slechtere’ vet (een aardig detail is dat bij mannen hier weer iets anders geldt). Mollig zijn is niet verkeerd. Met yoga kom je bij je zelf en de acceptatie van wie je bent en blij te zijn met je lichaam.

Goede nachtrust

Door een slechte nachtrust kan je gewicht toenemen of gaat afvallen slechter. Dit wordt veroorzaakt door een hormoon dat vrij komt en dat ervoor zorgt dat je honger krijgt. Door yoga en de ontspanningsoefeningen kun je beter slapen.

Emoties
Met Yoga kom je beter in contact met je lichaam en je emoties. Hierdoor leer je het onderscheid tussen honger en emotie-eten. We eten vaak om een prettig gevoel te krijgen. Als we in zo’n bui zitten pakken we ook vaak naar de foutieve voeding. Het emotie-eten hebben we ook al in onze jeugd meegekregen en is daarom in ons systeem opgeslagen. Denk maar eens aan het snoepje als je gevallen was of verdriet had.

Voeding

Tijdens en/of na de les zullen we het ook hebben over voeding. Goede adviezen over wat je beter kunt eten of wat je in je voedingspatroon zou kunnen veranderen. We gaan hier uit van zowel de oosterse als de westerse leer. De basiskennis van de klassieke voedingsleer wordt behandeld en tips komen aan bod. Het plezier van eten leveren we niet in. Wel besteden we de nodige aandacht aan verzurende en niet verzurende voedingsmiddelen als uitgangspunt van ons eetpatroon. Overigens, een goede tip aangaande uw portemonnaie als het gaat om de noodzakelijke dagelijkse boodschappen vindt u hier.

Tot slot wil ik de lezer op deze plaats deelgenoot maken van het werk van Dr. Tatjana van Strien. Als klinisch psychologe was zij als docente verbonden aan de Radbout Universiteit van Nijmegen en deed daar ruim twintig jaar onderzoek naar lijnen en overeten. Dr. van Strien is auteur van de ‘Nederlandse Vragenlijst over Eetgedrag’, die door vrijwel iedere diëtist wordt gebruikt en met name haar boek “De Afslankmythe”  (Scriptum, 2004) is een aanrader.

De lessen Slanker met Yoga worden gegeven op dinsdagavond, van 19.00 – 20.00 uur.

Namasté,
 
Marijke, Conny & Laure